سختی گیر

سختی گیر

سختی گیر آب چیست؟

 یک دستگاه تبادل یونی می باشد که به کمک آن یون های کلسیم و منیزیم از آب حذف می شوند. لازم است در نظر داشته باشید برخی از یون ها مانند کلسیم و منیزیم به همراه کاتیون هایی که به نام کاتیون های دو ظرفیتی شناخته می شوند، می توانند موجب سختی آب گردند. سختی آب عموما باعث رسوب و کف می شود و همین مورد نیز کیفیت آب را کاهش خواهد داد. در نتیجه لوله هایی که برای جریان آب نیز استفاده می شوند، همگی رسوب خواهند گرفت. البته باید در نظر داشته باشید که امروزه دستگاه هایی به نام سختی گیر آب وجود دارند که می توانند رسوبات مذکور را از بین ببرند.

چگونه می توان یک سختی گیر آب خوب تهیه نمود؟

 

یکی از مشکلاتی که در آب شهری و آب مورد استفاده در تجهیزات صنعتی دیده می شود، زیاد بودن املاح؛ کلسیم و منیزیم می باشد. این موارد می توانند روی لوله ها نشسته و کارایی آنها را کاهش دهند. در صورت حذف این رسوبات به بدن انسان نیز ضرری وارد نمی شود. برای رسیدن به این هدف از سختی گیر آب استفاده می شود. سختی گیر  یکی از کاربردی ترین موارد می باشند که می توانند یون های معلق را به راحتی از بین ببرند

سختی گیر رزینی

آشنایی با انواع سختی گیر آب

سختی گیر آب را می توان بر اساس نوع عملکرد به دسته های زیر تقسیم نمود:

انواع رزینی:

سختی گیر آب رزینی از لحاظ ظاهری به صورت استوانه ای می باشند و از جنس فلز ساخته شده اند. البته در داخل بدنه نیز ERP مورد استفاده قرار گرفته است. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که در بستر آنها سیلیس و رزین وجود دارد.

آشنایی با انواع سختی گیر آب رزینی بر اساس جنس بدنه:

این نوع سختی گیر ها به صورت زیر دسته بندی می گردند:

  • انواع فایبرگلاس: این موارد از فایبرگلاس و پلی اتیلن ساخته شده اند و اغلب به رنگ آبی یا سفید می باشند.
    • انواع فلزی: این نوع سختی گیر ها نیز از استیل گالوانیزه تهیه شده اند. مزیت آنها، ظرفیت بالایشان می باشد و اغلب در محیط های صنعتی بکار گرفته می شوند.

 

به عنوان یک نکته در نظر داشته باشید که سختی گیرهای رزینی مانند یک شیر چند راهه هستند و کاربردی تر می باشند. عملکرد آنها نیز می تواند به صورت اتوماتیک و غیراتوماتیک باشد. برای اینکه بتوانید ظرفیت سختی گیری گزینه های رزینی را بررسی نمایید، می توانید از فرمول زیر بهره ببرید:

برای اینکه میزان سختی گیری نمونه های رزینی را اندازه گیری کنید، لازم است تا ابتدا میزان کل آب مصرفی در سیکل پروژه های سرمایشی یا گرمایشی را بسنجید. سپس میزان سختی آن را با توجه به ابزارهایی که در بازار نیز وجود دارند، به دست آورید. در نهایت میزان سختی گیری گزینه های رزینی را با کمک فرمول فوق محاسبه نمایید.

سختی گیر آب رزینی از چه بخش هایی تشکیل شده است:

یک سختی گیر رزینی دارای قسمت های زیر است:

  • مخزن اصلی
  • نازل
  • رزین های مخصوص سختی گیری
  • لوله کشی های مناسب
  • یک بستر سیلیس
  • لوله های تخلیه
  • شیرهای چند راهه
  • مخزن نمک

آشنایی با عملکرد سختی گیر آب رزینی:

سختی گیر آب رزینی از تبادل یونی برای تصفیه آب استفاده می نماید. در واقع رزین ها یون های سنگین را به سمت خود جذب می نمایند و یون های سدیم را جایگزین آنان می کنند. یون سدیم جزو یون های سبک محسوب می شود زیرا در آب رسوب نمی نماید. البته استفاده از این سختی گیر ها نیز به نوع سختی آب و میزان آن وابسته می باشد.

لازم است تا به این نکته توجه داشته باشید که سختی گیر آب رزینی پس از مدتی قدرت تبادل یون خود را از دست می دهد و مانند روز اول کاربرد ندارد. در این صورت باید به کمک کلرید سدیم 10 یا محلول نمک به خوبی شسته شوند. قبل از اینکه نمک از رزین عبور نماید، لازم است تا آن را به خوبی آبکشی نمایید. این کار تضمین می نماید که نمک وارد سیستم های حرارتی نمی شود و به تجهیزات نیز آسیبی وارد نخواهد شد.

در زمان خرید سختی گیر آب رزینی باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟

  • نوع و ظرفیت رزین باید مشخص شده باشد
  • دبی آب ورودی به دستگاه باید سنجیده شود
  • سختی آب بر اساس شاخص PPM باید بیان گردد

البته فاکتورهای دیگر چون جنس بدنه، ابعاد سختی گیر، میزان رزین و مواردی از این قبیل نیز در زمان خرید مهم تلقی می شوند. تولیدکنندگان سختی گیر آب در زمان ارائه محصول فاکتورهایی چون میزان دبی شست و شو، دبی احیا، دبی آب و … را بیان می دارند.

 

انواع مغناطیسی:

سختی گیر آب مغناطیسی می تواند کریستال های کلسیم را در زمان عبور آب از کلسیت به آراگونیت تبدیل نماید. در این صورت کریستال ها به میکرو کریستال هایی تبدیل می شوند که در سطح آب شناور بوده و دیگر ته نشین نمی گردند. لذا به راحتی از لوله ها خارج خواهند شد.

انواع اسمز معکوس:

در سختی گیر آب اسمز معکوس، ابتدا آب را با فشار وارد دستگاه می کنند سپس از پمپ غشای نیمه تراوا عبور می دهند.  در نتیجه یون ها نمی توانند از غشا عبور نمایند. لذا آب خروجی کاملا تمیز و سالم می باشد. در نظر داشته باشید که در این سختی گیر ها نیاز است تا حتما غشای فوق به صورت دوره ای شسته شود.

تهیه سختی گیر آب:

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، می توان دریافت که لازم است همواره املاح و یون های سنگین از آب ها حذف شوند. به همین  دلیل از سختی گیر آب استفاده می شود. در غیر این صورت حین گرم یا سرد شدن آب، رسوب در لوله ها ایجاد می شود. در تاسیسات صنعتی به وجود آمدن این رسوب داخل تیوپ ها، هواسازها، چیلرها، فن کویل ها، کندانسورها، مبدل های حرارتی و … باعث می گردد تا میزان راندمان سرویس کاهش یابد و تبادل حرارت به کندی صورت گیرد. در زمان خرید توصیه می شود تا حتما از برند معتبری استفاده نمایید که بازدهی بالایی داشته باشد.

بررسی قیمت سختی گیر:

سختی گیر های آب می توانند ویژگی های متفاوتی داشته باشند و بر اساس آنها نیز قیمت ها در بازار مختلف است. توجه به مواردی چون جنس بدنه سختی گیر، نوع و محل استفاده از آن، در زمان خرید اهمیت بالایی دارد. البته در نظر گرفتن برند نیز با اهمیت می باشد. همچنین باید دقت کنید در صورتیکه خرید سختی گیر آب را از هایپر تجهیز انجام دهید، می توانید دستگاه مذکور را با قیمتی مناسب تهیه نمایید. این مجموعه انواع سختی گیر ها را با قیمت های مقرون به صرفه ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *